HP bottle bijvullen

New to paintball, need help? Post it here!

Moderator: Moderator

HP bottle bijvullen

Postby Mathieu on Wed Aug 02, 2006 9:31 am

Waar kan je een HP bottle laten bijvullen? Is er veel verschil tussen een CO2 tank en HP en wat is het makkelijkst om te vullen..

Greetz
User avatar
Mathieu
League player
 
Posts: 199
Joined: Wed Aug 02, 2006 9:28 am

Postby Enya on Wed Aug 02, 2006 1:43 pm

HP is iets duurder in aankoop dan CO2 fles, maar wel makkelijker te vullen.Wij vullen onze flessen altijd bij uit een duikfles, das het makkelijkste.

CO2 is stillekes aan aan het verdwijnen uit paintball landje, die kan je nagenoeg nergens meer vullen
Paintballgreetz,
MJ

Image
Proudly sponsored by XXX-sports | Proto | New Designz | Tomahawk
Enya
Serious Sam
 
Posts: 79
Joined: Wed Mar 22, 2006 12:32 pm

Postby zenith on Wed Aug 02, 2006 4:59 pm

Originally posted by P4p3Rc1iP
CO2 wordt gevuld uit een gascilinder met vloeibare CO2, in de gascilinder zit een stijgbuis zodat er alleen vloeibare CO2 in je cilinder terecht komt en geen gas, zoals bij HP. De meeste markers waarmee je zal beginnen zullen op CO2 werken, en om mee te beginnen is het relatief goedkoop in de aanschaf. De meeste parken hebben CO2 voorhanden, en als het veld of park waar je speelt geen HP of HPA aanwezig heeft, is de beste keuze. De voordelen van CO2:



Bij de meeste velden aanwezig

Goedkoop in de aanschaf


Maar, helaas zitten er wel een paar nadelen aan CO2:



Als vloeibaar gas verdampt heeft het warmte nodig uit de omgeving (waardoor die dus afkoelt) en er minder over is voor de rest. Hierdoor zakt de druk dus in de fles. Dat wil dus zeggen dat als je snel schiet je last van shootdown krijgt wat wil zeggen dat er minder druk is om de balletjes voort te stuwen wat dus zorgt voor een lagere snelheid en dus een kleinere afstand.

Je kunt alleen maar zien hoeveel CO2 er nog in de fles zit als je hem laat wegen. (flesgewicht + inhoud)

Kan pas weer gevuld worden als de fles leeg is.

CO2 is minder geschikt voor koude temperaturen (lagere druk)

CO2 is niet erg goed voor o-ringen.


Het alternatief is HPA (high pressure air). Deze is niet gebonden aan de bovengenoemde nadelen, maar heeft wel het nadeel dat het in aanschaf een stuk duurder is en bovendien niet overal verkrijgbaar.



constante druk (warm of koud weer)

makkelijk te vullen

makkelijk te zien hoeveel je nog over hebt




Perslucht is een serieuze zaak, zeker op de druk die binnen paintball gebruikt wordt. Ga je er op een onverstandige manier mee om dan kun je jezelf en je omgeving in levensgevaar brengen.
Weet je niet wat je aan het doen bent: VRAAG HET! Ga in geen geval zelf sleutelen!!

HPA of HP (High pressure air) is samengeperste lucht, bij paintball wordt gewerkt met 2 verschillende vormen; 200 bar en 300 bar perslucht. De luchtsystemen zijn hier speciaal voor gemaakt, een 200 bar systeem mag je dus niet vullen tot 300 bar, andersom uiteraard wel.. De systemen moeten dan ook elke 3 of 5 jaar (afhankelijk van het keurmerk) gekeurd worden en systemen waarvan de keuring verlopen is mag je niet gebruiken.
Je vult je perslucht systeem uit een buffer. Meestal is gebeurd dit direct uit een duikfles maar op steeds meer parken en toernooien zul je perslucht installaties tegenkomen. Je vult je systeem dan uit een vast vulpunt waar een buffer en een compressor op aangesloten zit.
My setup:
PM6 clear --- clear parts
v!rtue inside
VLocity/DXS Puls
Stako + Guerrilla Air LP



Image
User avatar
zenith
Ghent-Unit member
 
Posts: 541
Joined: Fri Apr 29, 2005 12:31 pm
Location: Ghent-Unit zone

Postby Mathieu on Wed Aug 02, 2006 9:57 pm

Ik ben van Gent en zal in het begin vooral in de bossen paintballen. Is er in Gent ( ik denk bv aan het nieuwe complex daar ) een vulstation, voor zowel HP als CO2. Ik denk dat mijn maten niet echt veel zin hebben om ook zoveel uit te geven aan HP :roll:

Ciao
User avatar
Mathieu
League player
 
Posts: 199
Joined: Wed Aug 02, 2006 9:28 am

Postby Spikey on Wed Aug 02, 2006 11:15 pm

Ik ben zelf ook van Gent en ben wel in staat om zowel HP als CO² te vullen.Kzou zeggen mail me es en dan zien we wel wa we kunnen afspreken.
Grtz
Image
User avatar
Spikey
Rental
 
Posts: 10
Joined: Tue Jun 20, 2006 7:52 pm
Location: Ghent


Return to How To Get Started?!

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron